مهندس فرهمند معاون پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی با بیان اینکه موریانه یکی از عوامل خسارتزا به بناهای تاریخی هستند،گفت: برای اولین بار فاز اول مبارزه با عوامل زنده خسارتزا منجمله موریانه های مسجد جامع فهرج آغاز شد .

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع فهرج واقع در سی کیلومتری شرق یزد ، یکی از نادر نمونه هایی است که معماری صدر اسلام را به معماری دوره اسلامی ایران پیوند می دهد، افزود : می توان معماری این مسجد را که متعلق به سال 45 هجری است یکی از کم نظیرترین دوران انتقال فرهنگ وتمدن ایران به حساب آورد . که حفظ ونگهداری آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است .

وی گفت : یکی از عواملی که شدیدا در تخریب مسجد جامع فهرج تأثیر داشته موریانه وخسارات ناشی از آن می باشد . در طی بازدیدی که مرکز تحقیقات موریانه زیر نظر اقای دکتر غیوفر از منطقه داشتند ، میزان خسارات را برآورد و مرحله اول کنترل وجلوگیری ازپیشرفت این آسیب ها انجام گرفت .

وی درادامة مطلب فوق افزود: با توجه به خسارات شدید موریانه در مسجد جامع فهرج ، ابتدا پاکسازی واز بین بردن مواد سلولزی در محوطه داخلی مسجد وتا حد امکان ساختمانهای مجاور آن آغاز شد و تاکنون 60 تله  یا ردیاب درخانه های مجاور کار گذاشته شد .

همچنین در این راستا یک گونه موریانه شناسایی شد که متعلق به خانواده از گروه موریانه های زیر زمینی  میباشد . شایان ذکر است که برای اولین بار درایران، آزمایشگاه ومرکز تحقیقات موریانه راه اندازی شده است که خوشبختانه پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد از لحاظ تجهیزات وامکانات آزمایشگاهی بسیار غنی می باشد .

در پایان اشاره میشود که علاوه بر طرح مسجد جامع فهرج ، طرح پاکسازی بقعه سید شمس الدین توسط این پایگاه پایان یافته ومراحل پایانی مدرسه ضیائیه معروف به زندان اسکندر وخانه حسینیان (متعلق به دوره ایلخانی ) در حال انجام می باشد . 

يزد فردا                                                                    

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا